Wanita dan Bidadari

on Thursday, October 13, 2011

Photobucket Image Hosting
Bidadari dunia.. - Gambar sekadar hiasan.
Saya nak tahu juga pandangan dari kaum hawa berkenaan bidadari. Adakah pernah terdetik dihati anda berkenaan ganjaran untuk wanita di Syurga? Saya pernah terbaca berkenaan persoalan dari sebuah komuniti maya ini yang mahukan penjelasan berkenaan ganjaran bagi wanita yang masuk syurga. Bagi lelaki ganjaran yang paling popular disebut adalah bidadari-bidadari yang menjadi isteri mereka di syurga. Tetapi bagi wanita bagaimana? Persoalan itu telah pun dijawab dari pos saya yang lepas. Ia tidak perlu dipersoalkan kerana Allah itu Maha mengetahui dan Maha Adil. Wallahu A'lam.

Sebenarnya kita tak dapat bayangkan pun ganjaran, bentuk dan keadaan di syurga walaupun telah di bayangkan/diterangkan melalui hadis dan al-quran. Tidak sama sekali kerana bidadari syurga tidak akan muncul di dunia melainkan dengan kehendak Allah swt jua. Bayangan di dalam akal hanyalah ilusi ciptaan bahkan keadaan di syurga itu jauh lebih indah dari apa yang kita dapat bayangkan. Inilah rahsia. Contohnya digambarkan keadaan bentul fizikal bidadari - putihnya seperti marjan atau dari perkataan "benar-benar dapat melihat sumsum betis wanita itu" Dapatkah anda bayangkan keadaan yang sebenarnya?

Memang seronok bila bercakap berkenaan bidadari ni membuatkan hati seorang lelaki sangat-sangat mengharapkan dapat berjumpanya di syurga. Akan tetapi terdapat juga pemahaman-pemahaman yang mengelirukan kita. Perihal bidadari yang sebenarnya akan dihuraikan di bawah ini dan berharap kita tidak mengkhayalkan perkara-perkara yang silap dan mengelirukan :

WANITA DI DUNIA JIKA MASUK SYURGA MENJADI BIDADARI

Wanita dan bidadari adalah dua makhluk yang berbeza asal kejadian. Wanita yang pernah hidup di alam dunia adalah keturunan Adam dan Hawa sehingga disebut wanita bani Adam(wanita keturunan Adam), sementara bidadari bukan keturunan Adam dan Hawa. Bidadari diciptakan dari titisan hujan dari awan di bawah Arsy (dalam riwayat lain dari za’faran), sementara wanita bani Adam diciptakan dari tanah.

Berkata Abu Ahwash : Kami mendengar dalam suatu riwayat bahawasanya segumpal awan menurunkan hujan di bawah ‘Arsy. Maka dari titisan-titisan hujan itulah para bidadari itu diciptakan. Kemudian masing-masing ditempatkan dalam sebuah khemah di tepi sungai, luasnya 60 kilometer. Khemah itu dari mutiara berlubang ditengahnya, sehinggga ketika seorang wali Allah datang di khemah itu, ternyata khemah itu tidak punya satu pintu pun. Dengan demikian dia tahu bahwa mata makhluk apa pun yang melihat mereka, baik itu malaikat maupun para pelayan syurga tidak sampai mempengaruhi mereka. Bidadari-bidadari itu memang wanita-wanita yang dibatasi (maqshuuraat), yakni dibatasi pandangan mata mereka dari segala makluk, selain suami mereka.

Wanita Bani Adam menjalani proses dari janin, bayi, anak-anak, remaja, dewasa, dan tua. Ada yang sudah tiada keperawanannya, ada yang tetap perawan hingga ajalnya. Sementara Bidadari diciptakan langsung jadi gadis perawan dan terus gadis perawan.

Allah SWT berfirman:

“Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan langsung. Dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan. Penuh cinta lagi sebaya umurnya. (Kami ciptakan mereka) untuk golongan kanan, (iaitu) segolongan besar dari orang-orang yang terdahulu. Dan segolongan besar pula dari orang-orang yang kemudian.” - Al-Quran Surah Al-Waaqi’ah 56 : 35-40)

Mungkin, yang menyebabkan kekeliruan pemahaman adalah wanita yang masuk syurga akan diubah bentuknya menjadi wanita muda dan selalu muda, usia 33 tahun, cantik, berkulit putih, perawan, penuh cinta, nafsu dan kekuatan 100 kali ganda, tidak haid dan tidak melahirkan (kecuali jika ingin punya anak),  tidak berhadas kecil, tidak berhingus dan berludah, tidak pernah tidur, tidak pernah sakit, tidak mati, dan menjadi isteri lelaki yang masuk syurga, sehingga disangka sama dengan bidadari.

PERUBAHAN UKURAN  TUBUH, WARNA KULIT, DAN USIA BANI ADAM

Imam Ahmad dan ath-Thabrani meriwayatkan dari Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda, “Penghuni syurga masuk (ke sana) dalam keadaan masih muda, berkulit putih, berambut ikal, bercelak mata, sebaya dengan anak seusia 33 tahun, bentuk mereka seperti Adam, iaitu setinggi enam puluh hasta dengan lebar tujuh hasta.”

NENEK JADI GADIS KEMBALI

Abu Bakar bin Abi Syaibah meriwayatkan dari Aisyah ra bahawa Rasulullah  saw pernah didatangi seorang nenek dari kalangan Anshar. Maka nenek itu berkata, ”Ya Rasul Allah, doakan aku kepada Allah agar memasukkan aku ke syurga.”

Beliau menjawab, ”Sesungguhnya di syurga tidak dimasuki nenek(orang tua).”

Lalu Rasulullah saw pergi solat, kemudian pulang kepada Aisyah.

Aisyah mengadu, ”Nenek itu merasa sedih dan susah hati sekali mendengar perkataan dari mu tadi.”

Maka beliau bersabda, ”Sesungguhnya memang begitu. Sesungguhnya apabila Allah telah memasukkan perempuan tua ke dalam syurga, maka mereka diubah olehNya menjadi gadis kembali.”

NAFSU DAN KEKUATAN 100 KALI GANDA

Imam Ahmad meriwayatkan dari Zaid bin Arqam, dia bercerita: Ada seorang Yahudi datang kepada Nabi saw lalu berkata, “Hai Abul Qasim, bukankah kamu beranggapan penghuni syurga itu makan dan minum?”

(Sebelum itu Yahudi itu telah berkata kepada rakan-rakannya, “Kalau Muhammad mengiyakan pertanyaanku, maka aku akan berdebat dengannya.”)

Zaid berkata (melanjutkan ceritanya): Maka Rasululah saw menjawab, “Benar, demi Allah yang menggenggam jiwaku, sesunguhnya tiap orang dari mereka benar-benar diberi kekuatan 100 orang dalam makan, minum, syahwat, dan hubungan seksual.”

Kata Zaid : maka Yahudi itu berkata, “Sesungguhnya orang yang makan dan minum mesti membuang hajat.”

Rasulullah saw bersabda, “Cara membuang hajat tiap dari orang dari mereka dengan mengeluarkan peluh yang keluar dari kulit, aroma harumnya seperti minyak kasturi. Dan tiba-tiba perut mereka menjadi kosong kembali.”

TIDAK TIDUR

Al-Hafizh Abu Bakar bin Mardawaih meriwayatkan dari Jabir ra, sabda Rasulullah saw, “Tidur adalah saudaranya mati. Dan sesungguhnya penghuni syurga itu tidak tidur.”

MENJADI ISTERI BANI ADAM YANG MASUK SYURGA

Rasulullah saw bersabda :

”Maka seorang lelaki penghuni syurga masuk ke sana menemui 72 orang isteri (bidadari) yang diciptakan Allah secara langsung dan dua orang isteri lainnya dari Bani Adam. Kedua wanita Bani Adam itu mendapat keutamaan atas lainnya yang dikehendaki Allah Ta’ala, kerana ibadah mereka kepada Allah semasa di dunia.

Lelaki itu menemui yang pertama dari kedua isterinya itu di sebuah kamar dari permata yaqut, di atas ranjang dari emas bertahtakan mutiara. Pada ranjang itu ada 70 tingkat sutera nipis dan sutera tebal. Dan sesungguhnya laki-laki itu benar-benar meletakkan tangannya di antara kedua pundak isterinya. Kemudian dia melihat tangannya itu dari dada isterinya di balik baju, daging, dan kulitnya. Dan sesungguhnya dia benar-benar dapat melihat sumsum betis wanita itu seperti salah seorang dari kamu sekalian melihat kawat perak dalam permata yaqut.

Ketika laki-laki itu dalam keadaan demikian, tiba-tiba terdengarlah suatu seruan: ”Sesungguhnya kami benar-benar tahu bahwa kamu tidak akan bosan atau membosankan. Tapi ketahuilah, sesungguhnya kamu mempunyai isteri-isteri yang lain.”

Maka dia pun keluar, lalu mendatangi isteri-isterinya satu persatu. Setiap kali tiba pada salah seorang dari mereka, maka dia disambut dengan kata-kata, ”Demi Allah, di syurga ini tidak ada makhluk yang lebih elok darimu, dan di syurga ini tidak ada makhluk yang lebih aku cintai selain kamu.”

ISTERI YANG TIDAK HAID, NIFAS, BERHADAS, BERHINGUS DAN BERLUDAH

Wanita bani Adam yang masuk syurga tetaplah wanita Bani Adam. Hanya sahaja sudah berubah bentuk menjadi lebih sempurna dibanding ketika hidup di dunia. Perubahan bentuk tersebut adalah kurniaan Allah agar wanita bani Adam boleh menikmati kenikmatan syurga dengan kepuasan yang selalu meningkat.

Allah SWT berfirman:

“Hai hamba-hambaKu, tiada kekhuatiran terhadapmu pada hari ini dan tidak pula kamu bersedih hati. (iaitu) orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami dan adalah mereka dahulu orang-orang yang berserah diri. Masuklah kamu ke dalam syurga, kamu dan isteri-isteri kamu digembirakan.” Diberikan kepada mereka piring-piring dari emas, dan piala-piala dan di dalam syurga itu terdapat segala apa yang diingini oleh hati dan sedap (dipandang) mata dan kamu kekal di dalamnya.” Dan itulah syurga yang diwariskan kepada kamu disebabkan amal-amal yang dahulu kamu kerjakan.” - Al Quran Surah Az-Zukhruf  43 : 68-72)

Dari Abu Hurairah dan Abu Sa’id , dari Nabi saw bercerita,

“Maka terdengarlah seruan, ‘Sesungguhnya kamu sekalian akan tetap hidup, tanpa mengalami mati selama-lamanya. Sesungguhnya kamu sekalian akan tetap sihat, tanpa mengalami sakit selama-lamanya. Sesungguhnya kamu sekelian akan tetap muda, tanpa mengalami tua selama-lamanya. Dan sesungguhnya kamu sekalian akan tetap nikmat, tanpa mengalami penderitaan selama-lamanya.’ Nabi bersabda, “Empat perkara inilah yang diserukan.” Hadith Riwayat Ahmad dan Muslim

Allah SWT berfirman:

“Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik- baik lagi cantik-cantik. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? (Bidadari-bidadari) yang jelita, putih bersih, dipelihara dalam khemah-khemah.” - Al Quran Surah Ar-Rahmaan 55 : 70-72

Bidadari tidak berinteraksi dengan siapa pun. Mereka tersimpan dan tidak tersentuh tangan makhluk apapun, kecuali oleh suami mereka nanti.

Allah SWT berfirman:

“Tetapi hamba-hamba Allah yang dibersihkan (dari dosa). Mereka itu memperoleh rezeki yang tertentu, iaitu buah-buahan. Dan mereka adalah orang-orang yang dimuliakan. Di dalam syurga-syurga yang penuh nikmat. Di atas takhta-takhta kebesaran berhadap-hadapan. Diberikan kepada mereka gelas yang berisi khamar dari sungai yang mengalir. (Warnanya) putih bersih, sedap rasanya bagi orang-orang yang minum. Tidak ada dalam khamar itu alkohol dan mereka tiada mabuk kerananya. Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar pandangannya dan jelita matanya. Seakan-akan mereka adalah telur (burung unta) yang tersimpan dengan baik.” - Al Quran Surah Ash Shaaffaat 37 : 40-49

“Di dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka (penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?” - Al Quran Surah Ar-Rahmaan 55 : 56-57

Tugas mereka adalah menunggu kedatangan suami mereka iaitu laki-laki bani Adam yang akan masuk syurga. Mereka bernyanyi.

Dari Ali bin Abi Thalib kw. bahawasannya Rasulullah saw bersabda,

"Dalam syurga ada tempat pertemuan para bidadari. (Di sana) mereka bernyanyi dengan suara-suara yang tidak pernah didengar oleh makhluk apapun. Mereka melantunkan (lirik-lirik lagu): 'Kami wanita alam baka, takkan binasa selamanya. Kami wanita ceria, tak kenal susah selamanya, Kami wanita yang rela, tak kenal murka selamanya. Bahagialah lelaki yang menjadi milik kami. (Bahagialah manusia), yang kami milik dia.” (Hadits Shahih Riwayat at-Tirmidzi)

Setelah lelaki bani Adam masuk syurga, para bidadari tersebut dinikahkan oleh Allah dengan laki-laki tersebut.

Allah SWT berfirman:

“Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada dalam syurga dan kenikmatan. Mereka bersuka ria dengan apa yang diberikan kepada mereka oleh Tuhan mereka; dan Tuhan mereka memelihara mereka dari azab neraka. (Dikatakan kepada mereka): “Makan dan minumlah dengan enak sebagai balasan dari apa yang telah kamu kerjakan”. Mereka bersandar di atas dipelamin-pelamin yang tersusun dan Kami kahwinkan mereka dengan bidadari-bidadari yang cantik bermata indah.” - Al Quran Surah Ath Thuur 52 : 17-20

Setelah dinikahkan dengan laki-laki bani Adam, bidadari kemudian melayani hubungan seksual. Kemampuan seksual bidadari membuat lelaki sibuk merasakan kenikmatan seksual yang tiada taranya, yang semakin nikmat dan semakin nikmat.

Allah SWT berfirman:

“Sesungguhnya penghuni syurga pada hari itu bersenang-senang dalam kesibukan (mereka). Mereka dan isteri-isteri mereka berada dalam tempat yang teduh, bersandar di atas dipan-dipan(pelamin).” - Al Quran Surah Yaasiin 36 : 55-56

Ath-Thabrani meriwayatkan dari Abu Hurairah ra, pernah ditanyakan , ‘Ya Rasulullah, apakah orang lelaki melakukan persetubuhan di syurga?’ – dan menurut riwayat lain, ‘Apakah kita menyetubuhi isteri-isteri kita?’–  Rasul menjawab, ‘Demi Allah yang menggenggam jiwaku, sesungguhnya seorang lelaki dalam satu pagi benar-benar menyetubuhi seratus perawan.” Hadith Riwayat al-Bazzar, al-Qurthubi, dan Ibnu Majah

Allah SWT berfirman:

“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma’ruf, mencegah dari yang mungkar, mendirikan solat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Allah menjanjikan kepada orang-orang mukmin, lelaki dan perempuan, (akan mendapat) syurga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai, kekal mereka di dalamnya, dan (mendapat) tempat-tempat yang bagus di syurga ‘Adn. Dan keredhaan Allah adalah lebih besar; itu adalah kemenangan yang agung.” - Al Quran Surah At-Taubah 9 : 71-72

Rasulullah saw bahkan menyampaikan bahawa wanita bani Adam lebih utama dibanding bidadari. Ada sebuah hadith yang cukup panjang dari Ummu Salamah.

Ath-Thabrani meriwayatkan dari Ummu Salamah ra, dia berkata,

Saya berkata, ”Ya Rasulullah, beritahu saya mana yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari?”

Baginda bersabda, ”Wanita dunia lebih utama daripada bidadari, seperti utamanya zahir atas batin.”

Saya bertanya, “Ya Rasulullah, kerana sebab apa?”

Baginda menjawab, ”Kerana solat, puasa, dan ibadah mereka kepada Allah. Allah memberi cahaya pada wajah mereka, dan mengenakan sutera pada tubuh mereka. Warna kulit mereka putih, pakaian mereka hijau, perhiasan mereka kuning, pedupaan mereka mutiara, dan sikat mereka emas. Mereka berkata, "Kami adalah wanita-wanita abadi, tidak akan mati. Kami adalah wanita-wanita bahagia, tidak akan miskin selama-lamanya. Kami adalah wanita-wanita penduduk tetap, tidak akan pindah selama-lamanya. Dan ketahuilah, kami adalah wanita-wanita yang telah redha, tidak akan marah selama-lamanya. Berbahagialah orang yang menjadi milik kami, dan kami menjadi miliknya.”

NIKAH DENGAN BIDADARI

Rasulullah saw bersabda, ”Andaikan ada seorang wanita penghuni syurga mengintip ke bumi, nescaya dia menerangi ruang antara bumi dan langit, dan nescaya harumannya memenuhi ruang antara keduanya. Dan sesungguhnya tudung di atas kepalanya lebih baik daripada dunia seisinya.” Hadith Riwayat Bukhari

Namun bidadari itu dinikahkan di syurga yang terletak di atas langit dunia. Bidadari dinikahkan oleh Allah, bukan oleh wali nikah yang hanya seorang manusia.

ADA BIDADARI TURUN DARI KAYANGAN

Ini adalah khayalan semata-mata. Pelangi dikhayalkan sebagai jambatan para bidadari yang turun ke bumi untuk mandi di sebuah telaga. Cerita yang sengaja direka-reka

Khayalan ini jelas bertentangan dengan aqidah Islam. Kerana bidadari tidak akan keluar dari syurga. Tidak ada bidadari yang mandi ke bumi. Hadith di atas pun menggunakan kata “andaikan” sekadar untuk memberi gambaran bagaimana cahaya dan haruman bidadari. Ertinya tidak ada bidadari turun ke bumi, apatah lagi memperlihatkan aurat untuk mandi di telaga sebagaimana banyak digambarkan di lukisan-lukisan.

BIDADARI BERSAYAP

Tidak ada khabar dari Allah dan RasulNya bahawa bidadari bersayap. Adapun yang bersayap adalah malaikat. Itupun bentuk dan bahan sayap para malaikat pun termasuk dlam perkara yang ghaib tidak dapat boleh digambarkan, apakah seperti sayap burung, sayap pepatung, sayap lebah, atau lainnya, wallaahu a’lam.

Oleh kerana itu ketika ada Sinetron dari Indonesia atau dimana sahaja filem bertajuk dengan contoh “Bidadari” yang menggambarkan bidadari yang bersayap dan jalan-jalan ke dunia menolong manusia, tentu hal itu akan merosakkan aqidah umat. Adapun yang bersayap dan menolong manusia adalah malaikat. Itu pun manusia tidak akan boleh bercakap-cakap dengan malaikat.

CANTIK SEPERTI BIDADARI

Ath-Thabrani meriwayatkan dari Ummu Salamah ra, dia berkata,

Saya pernah bertanya, "Ya Rasulullah, beritahu saya tentang mereka yang diceritakan Allah Ta’ala dalam firmanNya, ”Dan (dalam syurga) ada bidadari-bidadari yang bermata indah.” - Al Quran Surah al-Waqi’ah : 22.

Baginda bersabda, "(mereka adalah) bidadari-bidadari yang bermata indah. Pelupuk mata bidadari-bidadari itu (selalu berkedip-kedip) bagaikan sayap burung nasar.”

Saya berkata, "Beritahu saya tentang firmanNya, "Laksana mutiara yang tersimpan dengan baik.” - Al Quran Surah al-Waqi’ah  : 23.

Beliau bersabda, "(Mereka berkulit) jernih sejernih mutiara yang tersimpan dalam cengkerangnya, yang belum tersentuh tangan-tangan (manusia).”

Saya berkata, "Ya Rasulullah, beritahu saya tentang firmanNya "Di dalam syurga-syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik lagi cantik jelita.” - Al Quran Surah ar-Rahman : 70

Baginda bersabda, "(Mereka) baik akhlaknya, cantik jelita wajahnya.”

Saya berkata, "Ya Rasulullah, beritahu saya tentang firman-Nya, "Seolah-olah mereka adalah telur yang tersimpan dengan baik.” -Al Quran Surah ash-Shaffat : 49

Baginda bersabda, "Kelembutan mereka selembut selaput dalam telur yang ada di balik kulitnya, iaitu kulit ari yang lekat pada putih telur.”

Yang boleh menandingi bahkan melampaui bidadari hanyalah wanita bani Adam yang masuk syurga. Semoga itu adalah anda pembaca blog hadith sahih muslim

Jika ada kesilapan dan kesalahan sila beritahu saya. Terima kasih sesungguhnya ia langsung tidak disengajakan.

0 comments:

Post a Comment